Herbart
próbował skonstruować "naukowy system pedagogiki" oparty na dorobku
terapeutycznym takich nauk pomocniczych jak etyka i psychologia. Etyka wyznacza
i uzasadnia cel wychowania. Psychologia wskazuje drogę wiodącą do tego celu
oraz środki niezbędne do jego skutecznej realizacji.
Najważniejszym celem wychowania, według
Herbarta, jest kształcenie moralnie silnych charakterów. Ludzie o takich
właśnie charakterach kierują się w swym postępowaniu następującymi ideami moralnymi, które z kolei, razem wzięte
określają ideał osobowości i zasadniczy cel życia człowieka:
Ø idea
doskonałości, wyznaczająca kierunek, zakres i siłę dążeń jednostki
Ø idea
życzliwości, pozwalająca uzgadniać i podporządkowywać własną wolę woli
innych
Ø idea
prawa, zapobiegająca narastaniu konfliktów, które powstają w wyniku
rozbieżności między społecznymi dążeniami i pragnieniami jednostek
Ø idea
słuszności, nakładająca na jednostkę obowiązek zadośćuczynienia
przykrościom
i krzywdom wyrządzonym innej jednostce lub jednostkom
i krzywdom wyrządzonym innej jednostce lub jednostkom
Ø idea
wewnętrznej wolności, zapewniająca zgodność woli danej jednostki z jej
pragnieniami
i przekonaniami
i przekonaniami
Ukształtowaniu moralnie silnych
charakterów, według tej teorii, służą
Ø kierowanie
dziećmi i młodzieżą – stałe zatrudnianie i organizowanie dla nich zajęć,
pielęgnowanie ich fizycznego rozwoju, wdrażanie do porządku. Nie dopuszcza się
zbytniego rozpieszczania, stwarzania cieplarnianej atmosfery ani też zbyt
surowe hartowanie.
Ø Karność
- jest koniecznym warunkiem ukształtowania "moralności opartej na silnym
charakterze. Ważną rolę odgrywają rygorystyczne zakazy, polecenia, a nawet kary
cielesne, wymierzane "ostrożnie i z umiarem"
Ø Nauczanie
wychowujące – wola i charakter rozwija się równocześnie z rozumem. Wartość
nauczania wychowującego polega nie tyle na przekazywaniu uczniom wiedzy, co
raczej
na wiązaniu, łączeniu tej wiedzy z rozwojem ich uczuć i woli.
na wiązaniu, łączeniu tej wiedzy z rozwojem ich uczuć i woli.
Herbartowska psychologia oparta jest na
założeniach:
Ø nie
istnieją żadne dziedziczne czy nabyte dyspozycje psychiczne
Ø całe
życie psychiczne składa się z wyobrażeń
Efektywność nauczania zależy między innymi
od racjonalnego rozłożenia treści, która uczniowie mają sobie przyswoić, na
powiązanie ze sobą części a także od jego toku. Opanowywanie tych treści jest
najskuteczniejsze gdy uczniowie przechodzą kolejno od etapu zagłębiania, w
którym dane wyobrażenie wydziela się jasno i wyraźnie spośród innych, do etapu
ogarniania, kiedy
to możliwe staje się tworzenie określonych całości z już zagłębionych wyobrażeń. W każdym z tych etapów wyróżniamy stadium spoczynku i stadium ruchu. Dzięki temu powstał schemat stopni przyswajania treści, obejmujący:
to możliwe staje się tworzenie określonych całości z już zagłębionych wyobrażeń. W każdym z tych etapów wyróżniamy stadium spoczynku i stadium ruchu. Dzięki temu powstał schemat stopni przyswajania treści, obejmujący:
Ø zagłębianie
spoczywające
Ø zagłębianie
postępujące
Ø ogarnianie
spoczywające
Ø ogarnianie
postępujące
Każdemu stopniowi przyswajania Herbart
przyporządkował odpowiedni stopień nauczania – jasność, kojarzenie, system i
metodę. Miały one wyznaczać tok nauczania wszelkich przedmiotów na wszystkich
szczeblach nauki szkolnej. Z czasem nazwano je stopniami formalnymi. Proces
nauczania, którego tok wyznaczały stopnie formalne, miał przebiegać od
wyobrażeń do pojęć i od pojęć do umiejętności. Zakładał przechodzenie "od
żywego oglądu do myślenia abstrakcyjnego i od niego do praktyki".
Założenia:
v Podstawowym
zadaniem szkoły powinna być troska o rozwój intelektu uczniów, a główne
obowiązki wychowawcze mają spoczywać na rodzinie
v zaznajamianie
uczniów przede wszystkim z treściami humanistycznymi, w tym z łaciną
i greką, zaniedbując równocześnie nauki matematyczno-przyrodnicze. Zalecał on jednak
to kształcenie humanistyczne tylko w odniesieniu do uczniów gimnazjów.
i greką, zaniedbując równocześnie nauki matematyczno-przyrodnicze. Zalecał on jednak
to kształcenie humanistyczne tylko w odniesieniu do uczniów gimnazjów.
v Wymagał
od nauczycieli rygorystycznego realizowania lekcji zgodnie z opracowaną przez
siebie teorią stopni formalnych
v dążył
do urabiania wszystkich uczniów w klasie i w szkole według jednego wzoru i za
pomocą metod opartych na represjach
v nacisk
na "pracę książkową", przy równoczesnym niedocenianiu praktycznej
działalności dzieci i młodzieży.
v Uważał,
że większą wartość pedagogiczną niż uwaga dowolna ma uwaga mimowolna,
a równocześnie nie dostrzegał jej znaczenia dla rozwoju uwagi dowolnej , podobnie jak nie doceniał wpływu uwagi dowolnej na końcowe efekty procesu uczenia się
a równocześnie nie dostrzegał jej znaczenia dla rozwoju uwagi dowolnej , podobnie jak nie doceniał wpływu uwagi dowolnej na końcowe efekty procesu uczenia się
v przekształcenie
pedagogiki w naukę dysponującą własnym przedmiotem badań i własną, ściśle
określoną terminologią
v Nacisk
na powiązanie pedagogiki z jej naukami pomocniczymi, na analizę toku
"nauczania podającego" a także na rozwijanie u uczniów uwagi i
"wielostronnych zainteresowań"
Pod jego wpływem zaczęły upowszechniać się
poglądy, że celem pracy szkoły jest przekazywanie uczniom gotowego materiału do
zapamiętywania i rygorystyczne egzekwowanie
go; że aktywny w szkole musi być przede wszystkim nauczyciel natomiast uczniowie powinni siedzieć cicho, uważać i wykonywać polecenia nauczyciela; że najskuteczniejsza jest organizacja lekcji oparta na jednakowych dla wszystkich szczebli i przedmiotów nauki szkolnej "stopniach formalnych";
że podstawowym obowiązkiem nauczyciela jest realizacja programu nauczania, który nie musi być dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczniów, gdyż potrzeby i zainteresowania uznawane przez wychowawców za pożądane można w ostateczności kształtować nawet przy użyciu kar fizycznych.
go; że aktywny w szkole musi być przede wszystkim nauczyciel natomiast uczniowie powinni siedzieć cicho, uważać i wykonywać polecenia nauczyciela; że najskuteczniejsza jest organizacja lekcji oparta na jednakowych dla wszystkich szczebli i przedmiotów nauki szkolnej "stopniach formalnych";
że podstawowym obowiązkiem nauczyciela jest realizacja programu nauczania, który nie musi być dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczniów, gdyż potrzeby i zainteresowania uznawane przez wychowawców za pożądane można w ostateczności kształtować nawet przy użyciu kar fizycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz